Cum sa reactionezi la 10 tehnici de negociere mai putin oneste

Uneori, cumparatorii profesionisti apeleaza la tehnici de negociere care-i avantajeaza in detrimentul si pe spatele vanzatorilor. Asadar, degeaba stii tu cum sa negociezi mergand pe principiul win-win daca celalalt nu respecta acest principiu.

Prin urmare, iata cum sa raspunzi si sa te comporti atunci cand un cumparator vrea sa profite mai mult aplicand urmatoarele tehnici:

# Tehnica 1 – “Daca tu nu accepti aceste conditii, competitorul tau o va face si voi semna contractul cu el.”

Descriere: Tehnica de presiune bazata pe competitia ta.

Raspuns:

  • Decide daca clientul vorbeste serios sau merge la cacealma.
  • Fii pregatit cu o alternativa la acest contract.
  • Fa o oferta finala cu o minora concesie suplimentara si asteapta raspunsul cumparatorului.
  • Fii pregatit sa renunti la aceasta afacere daca e dezavantajoasa pentru tine.

# Tehnica 2 – “Pentru noi este foarte important acest aspect.” (In realitate insa, nu este deloc adevarat si mentioneaza acest lucru doar pentru a avea o moneda valoroasa in schimbul de concesii.)

Descriere: Cumparatorul vrea sa obtina o concesie importanta din partea noastra in schimbul unei asa-zise concesii importante din partea sa.

Raspuns:

  • Verifica importanta declarata prin intrebari suplimentare.
  • Ofera o concesie importanta doar in schimbul unei concesii cu adevarat importante.

# Tehnica 3 – “Trebuie sa vii cu un pret mult mai bun decat acesta.”

Descriere: Tehnica de presiune asupra pretului deoarece cumparatorul, pur si simplu, se asteapta sa mai lasi din pret.

Raspuns:

  • Intreaba “de ce?”.
  • Spune ca nu poti lasa din pret fara vreun motiv / concesie la schimb.
  • Subliniaza ce te diferentiaza fata de concurenta.
  • In loc sa reduci pretul, mai adauga ceva la propunerea ta.

# Tehnica 4 – “L-am adus si pe colegul meu care nu e foarte incantat de ce-am discutat pana acum”. (Tehnica de negociere cunoscuta si sub denumirea “politistul bun, politistul rau”)

Descriere: Cumparatorul aduce la masa discutiilor un “politist rau” care sa readuca in discutie micsorarea pretului si redeschiderea unor acorduri incheiate.

Raspuns:

  • Vino si tu cu un “politist rau”.
  • Nu te lasa intimidat de aceasta veche tehnica de negociere.
  • Ramai concentrat pe obiectivele negocierii, pe alternativele luate in calcul, pe schimbul echitabil de concesii.
  • Nu te grabi, lasa-ti cumparatorul “sa-si faca numarul” fara a fi afectat.

# Tehnica 5 – “Hai sa ne intalnim undeva la mijloc si apoi sa batem palma”.

Descriere: Spre ex. ai cerut un pret de 100 lei, ti s-a oferit 80 de lei, ca sa va intalniti la mijloc trebuie sa cadeti de acord pe pretul de 90 lei. Din pacate insa, pretul de 90 lei nu te avantajeaza deloc.

Raspuns:

  • Nu lasa buna ta credinta sa imparti la jumatate diferenta dintre pretul cerut si pretul oferit. Daca dai curs acestei tentatii, ai de pierdut.
  • Spune ca oferta primita este prea mica si ca nu-ti poti permite sa imparti la jumatate diferenta.

# Tehnica 6 – “Daca-mi faci acum aceasta ultima concesie, batem palma acum.”

Descriere: Cumparatorul incearca sa exploateze dorinta vanzatorului de a semna contractul pentru a obtine ceva fara a oferi nimic in schimb.

Raspuns:

  • Rezista tentatiei firesti de a ceda.
  • Fii flexibil fata de cererea primita, insa cere si tu ceva la schimb.

# Tehnica 7 – “Stiu c-am spus ca vrem 5.000 buc. la pretul de 10 lei/buc., insa am dori pentru inceput doar 100 buc. la pretul de 10 lei/buc.”

Descriere: Cumparatorul incearca sa transfere pretul agreat pentru o comanda mare la nivelul unei comenzi de cateva ori mai mica.

Raspuns:

  • Intotdeauna comunica pretul insotit de toate conditiile aferente (cantitate, livrare, plata etc.)
  • Comunica cu incredere pretul pentru doar 100 buc., este normal ca acesta sa fie (mult) mai mare decat pretul pentru 5.000 buc.

# Tehnica 8 – “Nu pot sa cred asa ceva!” / “Este incredibil ce aud!”

Descriere: Reactie emotionala – deseori planificata dinainte – la auzul pretului sau a oricarei alta conditie din contract.

Raspuns:

  • Nu te ambala, nu te enerva, ramai in zona comunicarii profesionale, de afaceri.
  • Sugereaza o pauza a discutiilor.
  • Intoarce-te la obiectivele tale si la variantele pe care le ai ca sa le atingi.

# Tehnica 9 – “Pentru moment este suficient ce am discutat. Hai sa continuam peste 2 luni.”

Descriere: Cumparatorul vrea sa arate ca are mult timp la dispozitie si ca nu se grabeste sa ajunga la un acord.

Raspuns:

  • Nu te grabi nici tu.
  • Explica-i clientului ce are de castigat daca semneaza acum si ce are de pierdut daca semneaza peste 2 luni.

# Tehnica 10 – “Nu-mi amintesc sa fi fost vreodata de acord cu asta.”

Descriere: Cumparatorul (pare ca) nu-si aduce aminte ceea ce il dezavantajeaza.

Raspuns:

  • Previno din timp aparitia acestei situatii prin luarea de notite si impartasirea lor dupa fiecare intalnire.
  • Tot ce s-a agreat odata, trebuie sa ramana “batut in cuie”, altfel discutiile se pot prelungi la nesfarsit.
  • Intoarce-te la obiectivele tale si la variantele pe care le ai ca sa le atingi.

Dupa cum bine stii din experienta, nu intotdeauna partenerul de negociere actioneaza onest. Ca sa fii pregatit pentru astfel de momente, tine aproape acest articol ca sa stii exact cum sa procedezi.

Cum ti par recomandarile din acest articol?

Te astept sa-mi impartasesti gandurile tale mai jos.

Iar daca acest mesaj ar putea fi de interes si unora dintre colegii sau cunoscutii tai, retransmite-le chiar acum acest articol.

Despre Mircea Enescu

Dupa un training cu Mircea, trainer senior de vanzari cu peste 700 de zile de cursuri de vanzari livrate pana in prezent unor clienti precum Lindab, Pyramis etc., oamenii de vanzari:
♦ sunt mai motivati si mai increzatori in fortele proprii si in ceea ce vand, fiind astfel mult mai convingatori in fata clientilor lor;
♦ au un curaj mai mare si o rata de reusita crescuta in abordarea noilor clienti,
♦ sunt mai eficienti in alocarea resurselor acelor procese de vanzare cu cele mai mari sanse de finalizare;
♦ stiu sa reziste cu profesionalism cererilor de reduceri de pret;
♦ dobandesc un nivel sporit de energie si de entuziasm, ceea ce ii ajuta sa faca fata mai bine stress-ului si refuzurilor clientilor, principalii demoralizatori ai oricarui vanzator.

Care sunt indicatorii pe care Mircea Enescu ii poate imbunatati in cadrul companiei dvs. printr-un program consistent de consultanta si instruire in vanzari:
♦ cresterea marginii medii comerciale;
♦ cresterea vanzarilor;
♦ scaderea termenului mediu de plata;
♦ cresterea valorii comenzii medii;
♦ cresterea numarului de intalniri cu factorii de decizie ai potentialilor clienti si a ofertelor transmise acestora;
♦ cresterea ratei de inchidere a tuturor ofertelor transmise potentialilor clienti;
♦ scurtarea procesului de vanzare, reducerea timpului necesar deplasarilor si intalnirilor, diminuarea costurilor de vanzare; etc.

Vrei sa discuti cu Mircea? Vrei sa vezi o sesiune demo live de training sau coaching de vanzari, inclusiv pe Skype? Click aici chiar acum

Cursantii si managerii cursantilor apreciaza la trainingurile sale (vezi aici ce probleme ale echipei de vanzari pot fi rezolvate in cadrul unui training de vanzari):
♦ realismul si utilitatea practica imediata a informatiilor livrate si dezbatute in cadrul cursurilor sale;
♦ adaptarea tematicii trainingului la activitatea profesionala a cursantilor, indiferent in ce domeniu lucreaza acestia;
♦ stilul puternic interactiv de sustinere a trainingurilor (in cadrul grupelor de pana la 12 persoane aproape intreaga informatie este „smulsa” de la cursanti gratie intrebarilor trainerului), plictiseala si neimplicarea cursantilor fiind astfel garantat excluse;
♦ atmosfera destinsa, deloc formala, adecvata procesului de invatare;
♦ abilitatea de face fata cu eleganta si profesionalism chiar si celor mai dificili cursanti fara a ofensa pe cineva si fara a afecta atingerea obiectivelor procesului de instruire.

Dincolo de trainingurile de vanzari, negocieri, managementul relatiilor cu clientii, customer care, time management, Mircea genereaza rezultate apreciate de catre clienti sai in urmatoarele servicii:
♦ evaluare competente si abilitati echipa de vanzari;
♦ coaching pe teren (1 cursant/sesiune) – observarea punerii in practica a informatiilor livrate in cadrul programelor de instruire, analiza individuala a proceselor de vanzare curente, gasirea de solutii la problemele intalnite in interactiunile cu clientii, jocuri de rol in cadrul carora simulam intalniri de vanzari, recapitulare informatii livrate in cadrul sesiunilor de training;
♦ coaching pe Skype (1 cursant/sesiune) – recapitulare informatii livrate in cadrul sesiunilor de training, jocuri de rol in cadrul carora simulam intalniri de vanzari, gasirea de solutii la problemele intalnite in activitatea de vanzare de zi cu zi, analiza individuala a unor procese de vanzare actuale, cu mize mari si importante;
♦ recrutare reprezentanti vanzari (interviuri fata in fata, telefonice sau Skype) – verificarea prezentei abilitatilor necesare succesului in vanzari, intocmirea unui top 3 al candidatilor intervievati + raport despre fiecare persoana intervievata;
♦ obtinere de intalniri cu potentiali clienti – serviciu destinat antreprenorilor si companiilor care-si doresc o crestere a numarului de intalniri cu factorii de decizie ai potentialilor clienti;
♦ vizite de vanzari, singur sau impreuna cu reprezentantul de vanzari al clientului, in vederea atragerii de noi clienti – serviciu destinat antreprenorilor si companiilor care-si doresc o crestere a ratei de succes a intalnirilor cu factorii de decizie ai potentialilor clienti;
♦ evaluare abilitati de vanzare + consultanta in vederea angajarii – serviciu destinat reprezentantilor si managerilor de vanzari care-si doresc o justa evaluare a competentelor pe care le stapanesc, precum si dezvoltarea acestora in vederea obtinerii rapide a unui job de succes in vanzari.

Descopera aici cu ce companii a lucrat Mircea pana in prezent, vezi aici ce probleme ale echipei de vanzari pot fi rezolvate in cadrul unui training de vanzari, iar aici vezi ce anume il diferentiaza.
Apoi, conecteaza-te cu Mircea pe Google+, pe Facebook si pe Linkedin si nu uita sa te abonezi la newsletterul "Cum sa vinzi cu succes" al acestui blog.

Vrei sa discuti cu Mircea? Vrei sa vezi o sesiune demo live de training sau coaching de vanzari, inclusiv pe Skype? Click aici chiar acum

Scrie aici comentariul tau:

*

Completeaza numarul corect in casuta de mai jos (filtru anti-spam) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.