Ca agent de vanzari, te incurca sau nu aspectul tau (putin) rebel sau neingrijit?

"Oare de ce nu reusesc sa conving niciun client?..."

“Oare de ce nu reusesc sa conving niciun client?…”

Pentru ca majoritatea oamenilor de vanzari sunt tineri si tinerii au tendinta fireasca de a fi cat mai la moda si mai iesiti din comun prin coafura si vestimentatie, hai sa vedem daca modul (putin) rebel, uschit in care arati ca om de vanzari te incurca sau te ajuta sa faci vanzari mai repede, mai multe si mai profitabile.

Asa ca o sa incep cu o poveste care mi s-a intamplat chiar mie in calitate de client si un vanzator… putin altfel.

Cu ceva vreme in urma am fost nevoit sa fac o rezervare pentru o noapte la o pensiune noua, eleganta, moderna, cu o arhitectura cu mult bun gust (o vazusem de mai multe ori trecand pe langa ea), cu un super website si poze de prezentare, cu preturi corecte si review-uri ok pe internet.

Asa ca sun, imi fac rezervare, anunt ca voi ajunge in jurul orei 22:00 si primesc apoi o confirmare pe email. Totul a mers ceas.

Plec la drum linistit in ziua cu pricina, ajung intr-un sfarsit la pensiune destul de tarziu pentru ca nu sunt deloc un mare sofer si, cand ajung la receptie, sa mi se inmoaie genunchii: ma astepta intr-o lumina obscura un personaj desprins parca din show-urile metal-hard-rock-heavy-dirty-etc plete lungi, ravasite, cu ochelari rotunzi a la John Lennon, cu inele pe toate degetele, tatuaje, cercei si cercelusi “la greu”.

Spun cu jumatate de glas ca am o rezervare. Apoi imi mai vine inima la loc pentru ca, pe un ton de o maxima politete si amabilitate, personajul ciudat imi confirma rezervarea si se ofera sa ma ajute cu bagajul pana in camera.

Asa ca, in miez de noapte, incep sa urc scarile un pic cam slab iluminate ale pensiunii impreuna cu receptionerul, bineinteles, cu acesta inaintea mea.

Nu, scarile nu scartaiau, dar traiam un puternic sentiment de retinere si stinghereala. Si daca, in general, sunt volubil si incerc sa socializez cu oricine, de data aceasta taceam precum pestele si nu vroiam decat sa ajung in camera, sa fac un dus si sa ma bag in pat.

Dupa cum banuiesc ca ti-ai dat seama, nu mi s-a intamplat absolut nimic de-a lungul sederii mele in aceasta pensiune, camera a fost super ok si serviciile la fel, insa, recunosc, ca nu ma imbie inima sa mai revin aici. Desi nu am absolut nimic de reprosat nimanui. Fiecare cu viata si cu gusturile lui.

Insa, din punctul meu de vedere, un receptioner trebuie sa fie altfel ca sa ma faca sa ma simt relaxat cand stau de vorba cu el. Ori numai relaxat nu am fost interactionand cu excentricul personaj, altfel, repet, extrem de amabil si de serviabil, nimic de reprosat.

Da, stiu ca exemplul de mai sus este unul extrem. Insa hai sa-ti spun ce mi-a marturisit un client – barbat – ca susoteau clientii despre el pe vremea cand purta un cercel discret, elegant si super scump: “Pare om serios, insa oare de ce poarta cercel? E ditamai barbatul, la ce-i trebuie cercel?”

Sunt 100% convins ca nu haina il face pe om, insa cred ca haina si modul in care arati te poate ajuta sau incurca in vanzari.

Si daca extravaganta te face sa pari neserios, un aspect neingrijit (parul ravasit, nebarbierit, unghiile nearanjate, un buzunar descusut, o camasa necalcata etc) transmite o imagine de persoana dezorganizata si neatenta la detalii de impact.

Ei bine, ce client de pe lumea asta isi doreste sa-si lase banii si problemele pe mainile unui vanzator neserios si imprastiat?

Iata de ce nu putine sunt organizatiile care au creat coduri vestimentare (multe dintre aceste coduri sunt foarte detaliate si clare) pentru toti angajatii care se intalnesc cu clientii.

Tu insa ce crezi, sunt ok aceste reguli cu privire la cum arata angajatii care se intalnesc cu clientii?

Faptul ca esti imbracat / coafat la moda, (un pic) extravagant, neingrijit te incurca, te ajuta sau nu are niciun efect asupra rezultatelor pe care le obtii in vanzari?

Cand interactionezi cu oameni de vanzari care se prezinta cu o imbracaminte si/sau coafura foarte sic, ce parere ai initial despre ei?

Fiecare raspuns si comentariu mai jos mentionat reprezinta o sansa sa primesti gratuit unele dintre materialele mele de instruire!

Despre Mircea Enescu

Dupa un training cu Mircea, trainer vanzari B2B cu peste 800 de zile de training livrate pana in prezent, oamenii de vanzari:
♦ sunt mai motivati si mai increzatori in fortele proprii si in ceea ce vand, fiind astfel mult mai convingatori in fata clientilor lor;
♦ au un curaj mai mare si o rata de reusita crescuta in abordarea noilor clienti,
♦ sunt mai eficienti in alocarea resurselor acelor procese de vanzare cu cele mai mari sanse de finalizare;
♦ stiu sa reziste cu profesionalism cererilor de reduceri de pret;
♦ dobandesc un nivel sporit de energie si de entuziasm, ceea ce ii ajuta sa faca fata mai bine stress-ului si refuzurilor clientilor, principalii demoralizatori ai oricarui vanzator.

Care sunt indicatorii pe care Mircea Enescu ii poate imbunatati in cadrul companiei dvs. printr-un program consistent de consultanta si instruire in vanzari:
♦ cresterea marginii medii comerciale;
♦ cresterea vanzarilor;
♦ scaderea termenului mediu de plata;
♦ cresterea valorii comenzii medii;
♦ cresterea numarului de intalniri cu factorii de decizie ai potentialilor clienti si a ofertelor transmise acestora;
♦ cresterea ratei de inchidere a tuturor ofertelor transmise potentialilor clienti;
♦ scurtarea procesului de vanzare, reducerea timpului necesar deplasarilor si intalnirilor, diminuarea costurilor de vanzare; etc.

Vrei sa discuti cu Mircea? Vrei sa vezi o sesiune demo live de training sau coaching de vanzari, inclusiv pe Skype? Click aici chiar acum

Cursantii si managerii cursantilor apreciaza la trainingurile sale (vezi aici ce probleme ale echipei de vanzari pot fi rezolvate in cadrul unui training de vanzari):
♦ realismul si utilitatea practica imediata a informatiilor livrate si dezbatute in cadrul cursurilor sale;
♦ adaptarea tematicii trainingului la activitatea profesionala a cursantilor, indiferent in ce domeniu lucreaza acestia;
♦ stilul puternic interactiv de sustinere a trainingurilor (in cadrul grupelor de pana la 12 persoane aproape intreaga informatie este „smulsa” de la cursanti gratie intrebarilor trainerului), plictiseala si neimplicarea cursantilor fiind astfel garantat excluse;
♦ atmosfera destinsa, deloc formala, adecvata procesului de invatare;
♦ abilitatea de face fata cu eleganta si profesionalism chiar si celor mai dificili cursanti fara a ofensa pe cineva si fara a afecta atingerea obiectivelor procesului de instruire.

Dincolo de trainingurile de vanzari, negocieri, managementul relatiilor cu clientii, customer care, time management, Mircea genereaza rezultate apreciate de catre clienti sai in urmatoarele servicii:
♦ evaluare competente si abilitati echipa de vanzari;
♦ coaching pe teren (1 cursant/sesiune) – observarea punerii in practica a informatiilor livrate in cadrul programelor de instruire, analiza individuala a proceselor de vanzare curente, gasirea de solutii la problemele intalnite in interactiunile cu clientii, jocuri de rol in cadrul carora simulam intalniri de vanzari, recapitulare informatii livrate in cadrul sesiunilor de training;
♦ coaching pe Skype (1 cursant/sesiune) – recapitulare informatii livrate in cadrul sesiunilor de training, jocuri de rol in cadrul carora simulam intalniri de vanzari, gasirea de solutii la problemele intalnite in activitatea de vanzare de zi cu zi, analiza individuala a unor procese de vanzare actuale, cu mize mari si importante;
♦ recrutare reprezentanti vanzari (interviuri fata in fata, telefonice sau Skype) – verificarea prezentei abilitatilor necesare succesului in vanzari, intocmirea unui top 3 al candidatilor intervievati + raport despre fiecare persoana intervievata;
♦ obtinere de intalniri cu potentiali clienti – serviciu destinat antreprenorilor si companiilor care-si doresc o crestere a numarului de intalniri cu factorii de decizie ai potentialilor clienti;
♦ vizite de vanzari, singur sau impreuna cu reprezentantul de vanzari al clientului, in vederea atragerii de noi clienti – serviciu destinat antreprenorilor si companiilor care-si doresc o crestere a ratei de succes a intalnirilor cu factorii de decizie ai potentialilor clienti;
♦ evaluare abilitati de vanzare + consultanta in vederea angajarii – serviciu destinat reprezentantilor si managerilor de vanzari care-si doresc o justa evaluare a competentelor pe care le stapanesc, precum si dezvoltarea acestora in vederea obtinerii rapide a unui job de succes in vanzari.

Descopera aici cu ce companii a lucrat Mircea pana in prezent, vezi aici ce probleme ale echipei de vanzari pot fi rezolvate in cadrul unui training de vanzari, iar aici vezi ce anume il diferentiaza.
Apoi, conecteaza-te cu Mircea pe Google+, pe Facebook si pe Linkedin si nu uita sa te abonezi la newsletterul "Cum sa vinzi cu succes" al acestui blog.

Vrei sa discuti cu Mircea? Vrei sa vezi o sesiune demo live de training sau coaching de vanzari, inclusiv pe Skype? Click aici chiar acum

Comentarii

  1. Constantin "KOBA" spune

    Aspectul fizic, ca si CV-ul trebuiesc personalizate. De ce? Este foarte simplu. Daca, de exemplu esti designer (de moda, industrial, etc) un aspect fizic mai neobisnuit (in sensul bun al notiunii, nu – evident – deplasat) nu deranjeaza, ci dimpotriva da un plus de originalitate persoanei tale, reusind – POATE – sa te faci remarcat. Idem pentru toti profesionistii din lumea de creatiei (artisti – plastici, dramatici, compozitori, chiar si ingineri soft si hard).

    In afara mediului artistic, ramanem tributari gandirii ca “haina face pe om”. Deci, de la agent de vanzari – la director – obligatoriu, cel putin – pantalon de stofa, pantofi, camasa cu maneca lunga si cravata (bien sur – asortate ca si culoare si daca se poate ca materiale din care sunt confectionate).

    In concluzie, aspectul fizic trebuie adaptat contextului, mediului si-n general imprejurarilor in care te vei afla. Personal as vrea sa vad figura bossilor daca m-as duce la o sedinta cu maleta, la care a-si asorta o cravata cat mai “tipatoare“, pantaloni de schi si o sapca cu morisca la cozoroc.

    • Mircea Enescu spune

      Intr-adevar, mediul artistic este altceva. Asa cum apreciem valoarea unui om de business dupa seriozitatea aspectului sau, la fel, tindem sa credem ca o persoana extravaganta este mai creativa decat cineva imbracat “cuminte”. Pe de alta parte, as fi tare curios sa stiu – poate ne raspunde chiar un artist – daca un creativ isi vinde mai bine creatiile sale imbracat business sau imbracat fitichiu… Cine ne raspunde?

  2. Alexandra Ionescu spune

    Prima impresie nu o faci decat o data! Iar de corectat prima impresie – cred ca e foarte greu… Adesea, chiar imposibil!
    Daca era o doamna singurica, in locul lui Mircea (sau un client care nu ar fi citit inainte comentarii pe net despre pensiune), ar fi sters-o binisor, inainte de a spune: “Buna seara!” Ar fi intrebat de o adresa, de un nume – s-ar fi servit de un pretext si… valea! Adio incasare, din partea lui!
    Desigur, depinde ce reprezinti: o banca, o firma de papetarie, un atelier de tatuaje… Daca, la atelierul de tatuaje, te-ar primi unul in costum, cu cravata, camasa alba apretata impecabil…, ai da buzna afara si ai fugi la concurenta!
    Sa nu uitam ca s-au dus zilele cand era monopol si omul (vroia – nu vroia) tot cu tine lucra! Acum are de ales.
    Trebuie sa fii in armonie cu valorile pe care le promovezi. Daca acestea sunt: siguranta, confortul, calitatea – e musai ca si infatisarea ta sa le sugereze.
    Norocul este ca, la ora actuala, legile noi din turism precizeaza ca receptionerii trebuie sa faca niste cursuri inainte, sa aiba un certificat la mana. Acolo – va garantez – sunt invatati si cum anume se cuvine sa se imbrace. Exista un intreg cod de bune maniere – pentru ospatari, cameriste, ghizi…
    Sa speram ca, pe viitor, nu vom mai intalni decat “omul potrivit la locul potrivit”, in toate departamentele care interactioneaza in mod direct cu clientii !

  3. mArius spune

    Cam mult de citit , dar din punctul meu de vedere ,referitor la vestimentatie am doar 2 variante posibile : Costum calcat perfect ,asortat perfect cu camasa ,cravata ,pantofi si ceas.
    Sau vinerea ( cand e cald afara) camasa si pantaloni.
    Un client in agentul de vanzari al unei firme trebuie sa vada in prima faza siguranta ca ceea ce va primi in urma unui contract cu acestia va fi ceea ce i se promite.Traim intr-o tara foarte conservatoare ( clientii mei sunt in medie 40+ ani) si de aici nu consider sub nici o forma ca orice alta vestimentatie in afara de cea “office” nu este potrivita pentru un reprezentant al firmei respective.
    A se vedea ca si soferii de curierat de la toate firmele care “se respecta” poarta anumite articole de vestimentatie obligatorii si distinctive pentru activitatea lor de zi cu zi .
    De la primul meu trainer de vanzari acum multi ani am invatat printre primele lucruri ( eram imbracat ca de vacanta :) ) ca TREBUIE sa te imbraci pentru job-ul pe care il doresti , nu pentru cel pe care il ai .

  4. Florian vasile spune

    Un subiect interesant! Comentarii – pe masura! :-) Ar fi multe de spus. Ma rezum doar la cateva idei principale, fara a avea – fireste! – pretentia unei opinii de “expert”. Parerea mea este ca judecam oamenii si lucrurile dupa un sistem de valori construit in mare parte pe comportamente si atitudini impuse sau insuflate: de catre parinti – prin educatie si cei “7 ani de acasa”, de catre profesori – prin cunostintele transmise in anii de studiu si de catre apropiati (prieteni, cunostinte, colegi) – prin interactiunea de zi cu zi. Nu spun ca este ceva rau! Dar ideea este ca de prea putine ori cercetam in amanunt ceea ce luam de bun si ne este teama (sau nu ne intereseaza) sa intrebam “de ce?”. Simplu si natural. De ce?
    Revenind la subiect, “Haina face pe om!”, dar nu vorbeste in locul lui – daca imi este permisa completarea. Iti formezi o impresie despre cineva dupa cum arata (eliminand de aici situatiile descalificante gen: vestimentatie murdara sau rupta, par slinos, unghii neingrijite, miros neplacut etc.), pentru ca mai intai il vezi. Daca ai interesul sau curiozitatea sa mergi mai departe, iti poti schimba sau nu opinia dupa modul cum te saluta, cum da mana cu tine, cum iti vorbeste, cum te trateaza etc. Sigur, suntem oameni si suntem subiectivi. Facem comparatii, judecam dupa modele. Poate ca nici asta nu e tocmai rau! Dar imi vine in minte povata Maicii Teresa, care ne invata sa judecam faptele, nu oamenii. Mircea, daca prin absurd (si, Doamne fereste!) nu ai fi vazut si ai fi interactionat cu personajul de la receptia pensiunii doar prin vorbe si atingeri, ai fi ramas la aceeasi impresie? In fapt, tu ai cumparat un serviciu (o camera ingrijita, asternuturi curate, mancare buna etc.) de care te-ai declarat multumit! Si pe care – by the way – nu ti l-a furnizat tipul cu par revasit si inel pe deget.
    Revin: gusturile nu se discuta! Si, da, bineinteles ca si eu sunt subiectiv! :-) Multumesc!

    • Mircea Enescu spune

      Foarte, foarte adevarat: “Haina il face pe om, dar nu vorbeste in locul lui”.

  5. Mircea, sunt total de acord cu ce ai spus tu cu cateva adaptari in functie de situatie:
    1. Daca clientul se imbraca casual ar trebui verificat daca cumva s-ar putea ca subconstientul lui sa ii transmita un mesaj de superioritate din partea ta si asta sa il deranjeze – asta pot sa confirm din proprie experienta.
    2. Daca clientul este mai extravagant – in stilul vestimentar este foarte important ca stilul persoanei de vanzari sa fie sobru pentru a nu devia atentia sau starni critici.
    3. Pentru doamne/domnisoare sunt excluse fuste cu mult deasupra genunchiului, bluze decoltate sau transparente si bijuterii ostentative care atrag atentia.
    4. Daca se vand produse de lux este important ca aspectul celui care vinde sa corespunda valorilor marcii respective – adica nu ne putem imbraca in blugi si sacou.
    5. Companiile care au casual friday – apreciaza daca persoana care reprezinta vanzatorul tine cont de aceasta regula.
    6. Daca compania are un dress code – e.g. se pot folosi numai anumite culori, camasa trebuie sa fie deschisa la culoare etc. trebuie respectat acest dress code in momentul intalnirii cu acea companie.

  6. Tatiana spune

    Eu cred ca totul este doar o chestie de compatibilitate a gusturilor vanzatorului si a cumparatorului. Prin aspectul sau, vanzatorul are sanse mari sa “apese” inconstient pe “butonasele” programelor deja existente la cumparator legate de aspect. Daca si d-voastre aveati aceleas gusturi vestimentare ca si receptionerul, sigur ca va simteati confortabil. Adevarul e ca nici un stil vestimentar nu va fi 100 % pe gustul tuturor, asa ca sunt de acord cu autorul ca e mai rezonabil sa alegi o tinuta si un mod de comportament agreat de marea majoritate :). La urma urmei buzunarul tau va fi cel care va avea de suferit in urma unei rigiditati inutile. Asta in cazul, daca nu detii desigur acea carisma, care dezarmeaza orice cumparator si-l face prietenul tau inainte de a reusi tu sa deschizi gura. Imi plac majoritatea articolelor pe care le postezi, Mircea. Sunt… vii!!!!!!!!!!! Traite. Fac cat 100 de carti pline de teorie. Multumesc.

  7. radu cel frumos spune

    Domnule Enescu,
    Va citesc de mult timp si sfaturile dumneavoastra mi-au fost de mare ajutor. Acest post nu mi-a placut mai ales ca vine din partea unui trainer. Promovati o idee perimata,anacronica ce a fost instituita in timpul comunsimului, aceea ca “haina il face pe om”. Nu educatia, nu acuratetea informatiei transmise, nu amabilitatea, nu atitudinea proactiva,nimic din ceea ce prezentati aici ca fiind tehnici de vanzari ci haina, aspectul. Conform teorie dvs , Stephen Hawking ar tine prelegeri in fata unei sali goale in schimb dvs, cu o prezenta placuta, ati umple sala. Sincer, ma indoiesc!
    PS. In urma cu ceva timp cind ma uitam pe siteul dvs, mama mea, vazandu-va poza m-a intrebat: cine e securistul asta? Da, pentru mama aratati ca un absolvent al Scolii de Ofiteri de Securitate de la Baneasa. Nu am bagat in seama observatia mamei (are 83 de ani) si am continuat sa va citesc.

    • Mircea Enescu spune

      Of, ce bine ca mama dvs. nu cumpara cursuri de vanzari…

      Oare clientii dvs. cat de mult se gandesc pana va eticheteaza atunci cand va vad pentru prima oara?

      Ati fost vreodata atent sa observati ce rata de succes aveti in abordarea noilor clienti fara sa aveti o tinuta business? Sau cat dureaza procesul de vanzare atunci cand nu aveti o infatisare business?

  8. Mihaela spune

    La noi in firma exista un cod vestimentar foarte riguros.

    Maxim 2 culori, baietii intotdeauna cu cravata si sacou, iar in anotimpul rece palton de stofa pe deasupra.

    Fetele fara unghii lungi, cercei multi intr-o ureche, maxim 4 bijuterii (aici intra cei 2 cercei si verigheta), deci mai ramane loc de un inel sau un lantisor.

    Un aspect business este intotdeauna unul care inspira clientului respect si siguranta.

  9. Ion F spune

    Sunt de acord cu dv ca tinuta si nu numai cea vestimentara conteaza. Haina nu il face pe om, dar il reprezinta. Pentru un fin observator, modul in care te imbraci si te prezinti este o oglinda a caracterului pe care il ai. Dincolo de ceea ce se vede e ceea ce se poate percepe la nivel subconstient si care (perceptie) poate genera un sentiment de nesiguranta, neincredere , respingere spontana a personajului care socheaza, asa cum s-a petrecut si cu dv in contact cu acel receptioner.

  10. Salut, Mircea.
    Intrebarea ta de la sfarsit a fost oarecum retorica. Este clar care este raspunsul.
    Cine stie, poate receptionerul era nepotul cuiva sau ceva de genul.
    Am si eu o intrebare, raspunsul il stiu oarecum, dar vreau sa aud opinia si unui expert in domeniu.
    Eu sunt agent de vanzari pentru una dintre cele mai bune firme de tamplarie din PVC din tara. Produsele (si preturile) noastre sunt premium. Clientul nostru tipic este in cautarea unui produs de o performanta ridicata si un serviciu de calitate. Se mai uita si la pret, dar nu acesta este factorul critic.
    Eu cand merg pe teren, de obicei dau de muncitori (constructori). Dupa cativa pasi si intrebari, ajung si la clientul final (care in 99% din cazuri nu este pe santier).
    Eu ce fel de tinuta ar trebui sa abordez? Daca ma duc la pantof si camasa la santier, atrag atentia muncitorului, dar s-ar putea sa nu imi faca legatura cu clientul. Daca ma duc in blugi si tenesi la client, nu stiu cat de buna impresie o sa fac fiindca eu vand un produs premium si el se asteapta la o anumita imagine.
    Care e solutia corecta?

    • Mircea Enescu spune

      Cred ca te ajuta mult o tinuta smart casual: pantaloni (pot fi si blugi, dar nu rupti si decolorati), camasa uni (nu inflorata) si pantofi clasici (nu cu ciucurei:))). Apoi, tuns, ras, frezat “cu seriozitate” te ajuta mult. Da, stiu ca sunt vanzatori cu barba “de 2-3 zile”, cu mustata sau chiar barba, cu plete etc, insa e riscant. Chiar foarte riscant.

  11. In orice activitate avem nevoie de clienti incantati, nu doar de clienti multumiti, iar pentru a avea clienti incantati trebuie sa oferim mai mult decat se asteapta ei sa primeasca, astfel incat la final sa poti exclama: “Wow, asta da serviciu!” (in cazul tau Mircea, a fost exact invers). In concluzie, daca te asteptai ca receptionerul sa fie imbracat intr-un anumit fel, atunci asa trebuia sa fie. Clientii socati nu ne vor mai cauta niciodata, in timp ce clientii incantati cu siguranta vor reveni.

  12. Acel baiat de la receptie despre care ai povestit, ar fi fost potrivit la un pub rock (zic si eu). Dar la o receptie a unui hotel, pensiune etc. este indicat ca tot personalul sa poarte o uniforma eleganta (ofera o seriozitate muuult mai mare).
    Eu cred ca este bine ca un vanzator sa fie imbracat adecvat domeniului sau de activitate. Intre vanzator si client trebuie sa existe o stare de calm, de liniste si incredere. In acest mic articol pe care l-ai scris, ai pus in lumina un aspect, dar daca ar fi fost invers situatia?
    Cum ar fi rectionat tipul de la receptie?
    Cum ar reactiona vanzatorul in fata unui client precum tipul de la receptie?
    Sincer eu stiu, chiar am avut potentiali clienti/clienti (nu au fost chiar ca tipul de la receptie, dar oricum… cu un aspect mai “neingrijit”).
    De curand am avut o experienta de acest gen, o situatie paradoxala:
    Un client cu plete (lasate in vant), aproximativ 50 ani, imbracat modest, un o masina de cateva zeci de mii de Euro, dar un tip foarte carcotas. Sincer ori de cate ori am avut clienti carcotasi, a trebuit sa se intample cate ceva (ba i-a intarziat marfa etc. (parca pe sufletul lor)). A primit marfa, dar de platit…inca mai intarzie.
    Ce imi/ne recomanzi, referitor la clienti precum tipul de la receptie?

    • Mircea Enescu spune

      Atentie maxima! Mai ales daca e carcotas! A, plateste peste 50% avans si nici nu negociaza pretul in jos, atunci poate chiar merita riscul!:)

  13. Ciprian spune

    Daca e pravalia ta, te imbraci asa cum simti si nu cum iti dicteaza cei de sus! Costumul clasic e lipsit de personalitate si ofera o senzatie de grad inferior! Daca vinzi servicii, o tinuta cu ceva caracter te poate ajuta.

    • Mircea Enescu spune

      Ciprian, cand e pravalia ta, vrei sa faci business mult sau putin? De fapt, aceasta e intrebarea!

  14. De muuuuult timp se spune ca “haina il face pe om”. La noi, tendinta este de a judeca omul dupa ce firma sunt hainele, masina pe care o conduce, ceasul de la mana,etc… In viata mea am intalnit multe personaje bine imbracate dar cand au deschis gura……………. vai mama lor.
    Tinuta are impactul ei asupra clientului dar nu trebuie sa fie elementul decisiv.(de exemplu: daca la receptia pensiunii era o persoana “bine imbracata si coafata” dar extrem de nesuferita, cum ar fi fost!?)
    Tinerii au tendintele lor ( uneori exagerate); daca cineva le argumenteaza “de ce?” trebuie sa arate intr-un anumit fel, sunt ferm convinsa ca vor face diferenta intre tinuta de serviciu si cea din timpul liber.

  15. aDRIAN pRISECARU spune

    Sunt de acord cu ce ai scris Mircea. Nu sunt un mare vanzator, mai mult ma ocup de achizitii si pot spune ca prima impresie mi-o fac dupa modul in care arata vanzatorul. O persoana imbracata la camasa eventual cu numele companiei brodat undeva discret ma face sa am incredere si sa ma deschid mai mult catre discutia cu vanzatorul. Legat de vanzare si eu am incredere mai multa in mine cand stiu ca sunt imbracat adecvat pentru o discutie cu clientul, cu toate ca am observat ca nu multa lume tine cont de acest aspect si conteaza foarte mult si cui ii face vanzarea. Daca e o persoana din managementul superior atunci cu siguranta conteaza, dar daca e vorba de o persoana cu un grad de decizie mai mic probabil nu va conta foarte mult.
    Numai bine!

  16. Sestras spune

    In vanzari se aplica 100% proverbul “haina il face pe om”.

  17. carmen spune

    Ca sa fiu “in trend” mi-am decolorat varfurile parului. La insistentele sefului meu, mi-am ascuns varfurile intr-un coc foarte simplu. De asemenea, am renuntat la blugi in favoarea pantalonilor de stofa. Efectul a fost surprinzator pt mine: clientii ma tratau complet diferit, am simtit ca ma privesc cu mai multa seriozitate si chiar am obtinut mai multe intalniri. A fost o schmbare in bine si de mare ajutor.

Scrie aici comentariul tau:

*

Completeaza numarul corect in casuta de mai jos (filtru anti-spam) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.