Cu siguranta ai auzit despre importanta zambetului in vanzari, indiferent daca stai de vorba fata in fata sau la telefon cu clientul. De ce si la telefon? Pentru ca expresia noastra faciala ne influenteaza clar tonul vocii.
Dar zambetul are un impact mult mai mare. Nu e vorba doar despre a fi agreabil, despre a manifesta incredere in ceea vinzi ori, pur si simplu, despre cum sa nu fii un morocanos in fata clientului. Studii recente au demonstrat ca zambetul are si alte beneficii.
Zambindu-i cuiva (clientului) ii declansam acestuia efecte psiho-fiziologice care sunt aproape automate si-i imbunatatesc interlocutorului starea de spirit. Iar atunci cand clientii se afla intr-o stare de spirit buna ei sunt mult mai dispusi sa ne asculte si sa se lase influentati de noi.
Primul efect al zambetului este oglindirea. Studiile demonstreaza ca oamenii tind sa copieze comportamentul celor din jurul lor. Prin urmare, cand ii zambesti clientului il „fortezi” intr-un fel sa zambeasca si el.
Al doilea efect este declansarea emotiei provocata de expresia fetei. Psihologii au descoperit ca exista o influenta reciproca intre expresia fetei si emotiile traite. Mai exact, cand clientul zambeste el se simte bine. Si invers: cand se simte bine, clientul este mult mai inclinat sa zambeasca.
Asadar, cand ii zambesti clientului se intampla doua lucruri bune: clientul iti oglindeste zambetul, iar zambetul sau ii modifica in bine starea de spirit.
Si, bineinteles, toti ne dorim clienti intr-o stare emotionala cat mai buna atunci cand vorbim cu ei. Sa incerci sa vinzi cuiva aflat intr-o stare emotionala negativa – nervos, suparat, temator etc – e o incercare sortita din start esecului.
Sa nu uitam insa si de un alt aspect demn de luat in seama: efectul zambetului asupra propriei noastre stari de spirit. Cand zambim sau radem, ne simtim excelent, ne simtim mai optimisti si mai increzatori. Altfel spus, ne simtim mult mai capabili sa incheiam vanzari mai multe si mai mari.
Scrie aici comentariul tau: